La
8 ianuarie 2003, Câmpina a împlinit cinci veacuri de atestare
documentarã.
1.Credeti
cã existã un "spirit câmpinean"? 2.Care
sunt, în opinia dvs., cele mai importante cinci momente ale spiritualitãtii
câmpinene?
Rãspund:
Constantin Trandafir, Viorel Cernica, Silviu Dan Cratochvil, Emanoil
Toma
Constantin
Trandafir:
1. Prin extindere, existã un tip specific de spiritualitate care
apartine unei anumite zone. E ceea ce se numeste "genius loci"
(geniul - spiritul locului). În acest sens, bineînteles
cã existã, cum spuneti, un "spirit câmpinean".
E greu de caracterizat în coordonate stricte si foarte pe scurt.
Oricum, fortând lucrurile, sã admitem cã "spiritul
câmpinean" apartine, contextual, celui valah-muntean, vivace,
întreprinzãtor, acuzat de ceva superficialitate, chiar
si în politicã unde se manifestã cel mai energic;
preponderent jovial, predispus oarecum spre solemnitãti sincere
ori bine ticluite, cu predispozitii superlativiste, adicã, altfel
spus, cu un spirit critic diminuat. Câmpineanul este, prin naturã,
un apolinic si extrem de prietenos, de o curiozitate aproape frivolã,
colocvial si confratern. Câmpineanul se aratã, de pildã,
tare intrigat dacã nu-l cunosti pe domnul Cutare, care îndeplineste
functia cutare, e vecin cu X, vãr primar cu Y etc., etc. "Spiritul
câmpinean" se mândreste cu "intelectualitatea"
câmpineanã (cicã se aflã foarte multi intelectuali
pe metru pãtrat), dar acest numãr (amplificat) este, de
fapt, o cantitate obisnuitã, nu mai micã sau mai mare
decât în alte locuri.
2. De ce numai cinci? Dar, hai sã respectãm, iarãsi,
regula jocului. Un prim moment al spiritualitãtii câmpinene
este cel de la întemeierea orasului pânã în
secolul al XIX-lea, inclusiv. A fost mai mult un timp al constituirii
si al definirii identitãtii, mai putin spiritual în acceptia
proprie a cuvântului, si mai mult existential, socio-economic.
Câmpina si-a descoperit petrolul subteran, apele termale si soarele
mai luminos decât oriunde în spatiul carpato-danubiano-pontic.
Al doilea moment a fost acela, cu deosebire fast, când pe platoul
însorit al Câmpinei au poposit oameni de înaltã
spiritualitate: B.P. Hasdeu, N. Grigorescu, Dr. C.I.Istrati etc. Pe
vremea aceea veneau pe aici Alecsandri, Bolliac, Ion Ghica, I.L. Caragiale,
George Cosbuc, Alexandru Vlahutã, Delavrancea etc. În al
treilea rând, tot un moment plenar a fost cel din perioada interbelicã,
poate timpul de vârf al spiritualitãtii câmpinene:
Geo Bogza, Al.Tudor-Miu, Constantin Stelian, Simion Stolnicu, Eugen
Jebeleanu. Cu publicatia URMUZ, se poate spune hotãrât
cã avangardismul românesc s-a consolidat la Câmpina.
Este o etapã sincronã cu întreaga spiritualitate
româneascã si
europeanã. Al patrulea moment
este cel din perioada comunistã, când spiritul câmpinean,
în esenta lui, nu a putut fi strivit, cu toatã greutatea
cenzurii si în ciuda draconicului dirijism. Si, în fine,
al cincilea moment în cronologia acestei "spiritualitãti"
se edificã astãzi, în libertate, cu publicatii,
televiziune, radio, autori de cãrti mai mult sau deloc sponsorizate,
un volum despre "prezente spirituale câmpinene", permanentizarea
Concursului de creatie "Rosu Vertical", dar si o Antologie
a poeziei câmpinene de la origini pânã în prezent,
de mult alcãtuitã, de mult plãtitã si încã
needitatã, doar o singurã librãrie de cãrti,
plus o tarabã, cu cititori din ce în ce mai putini, care
tind sã egaleze degetele de la douã mâini. Deocamdatã,
spiritualitatea câmpineanã pare sã se sufoce sub
apãsarea politicianismului de tranzitie, afacerismului abject,
imposturii care genereazã inculturã agresivã. Sunt,
totusi, forte care vor reusi, negresit, sã stopeze expansiunea
valului ucigas de spiritualitate.
Viorel
Cernica:
1. Existã un aer curat câmpinean, o atmosferã umanã
elevatã, care au atras, în timp, câteva spirite solitare.
Câmpina nu pare a fi un mediu optim pentru un spirit transindividual,
pentru proiecte si ideologii culturale cu valoare non-localã
sau pentru "avangarde" fel de fel. Singurul proiect cultural
câmpinean care ar fi putut râvni la un astfel de statut,
revista de nuantã avangardistã "Urmuz", l-a
avut drept realizator pe Geo Bogza, scriitor convins cã "provincia
omoarã".
Existã, de asemenea, un spirit conventional câmpinean,
potrivit pretentiilor culturale medii, proprii unei comunitãti
civilizate, si amabil, chiar binevoitor, cu încercãrile
izolate de spargere a "canonului provincial".
2. Cred cã putem vorbi despre o istorie destinalã a comunitãtii
câmpinene, alcãtuitã din momente culturale ce nu
se gãsesc în altã parte si în lipsa cãrora
Câmpina ar fi cu totul altfel. Iatã astfel de momente.
Primele douã, în ordine istoricã, sunt reprezentate
de stabilirea, aici, a lui B.P. Hasdeu si a lui N. Grigorescu. Alt moment
ar fi împãmântenirea, în perioada interbelicã,
a unei multimi de "specialisti în petrol", împreunã
cu familiile lor. Oameni cu carte, acestia au potentat cultural viata
câmpineanã. Semnificativã în aceastã
istorie destinalã ar fi, cred, o prejudecatã nobilã
pentru câmpineni, cu circulatie largã în anii '70-'80,
referitoare la concentratia mare de intelectuali din aceastã
urbe. Este vorba despre o chestiune statisticã. Dar o consecintã
a acestei prejudecãti, anume orgoliul câmpinenilor, a luat
chip cultural. Iatã-l si pe-al cincilea moment: ultimele zile
ale lui decembrie 1989, primele zile ale revolutiei, când oamenii
de culturã ai Câmpinei au uitat de singurãtatea
lor si de rivalitãtile dintre ei si si-au asumat, împreunã,
o misiune culturalã: editarea unei reviste - "Evenimentul
social si artistic" - în raza cãreia se aflã
si astãzi viata culturalã câmpineanã.
Silviu
Dan Cratochvil:
1. (Întrebarea este incitantã. Ea poate stimula multe discutii,
multe rãspunsuri) Da! Dupã opinia mea, el s-a format,
cred, în perioada anilor exploatãrii moderne a petrolului.
Cum? Prezenta a sute de oameni de nationalitate germanã, englezã,
olandezã, polonezã ori francezã în viata
unui oras de 10-13.000 locuitori, cu o pregãtire superioarã,
civilizati, culti, sportivi, au influentat în mod benefic pe localnici.
În multe case se vorbea engleza, franceza ori germana, ca si pe
stradã, de altfel.
Câmpinenii au avut multe de învãtat de la acestia,
ei le-au devenit model. Astfels cã s-a creat un sentiment de
mândrie în constiinta lor, cã apartin unei societãti
alese, elevate. Consider cã se formase "un spirit al cetãtii"
de care se tot vorbeste.
Din punctul meu de vedere, vorbind la figurat, însãsi "terasa
Câmpina" pe care este asezatã localitatea, mult mai
ridicatã decât relieful înconjurãtor, poate
fi asemuitã cu o fortificatie si poate cã a contribuit
la formarea acestui spirit câmpinean.
Câmpina, în anii interbelici, ducea o viatã dupã
model occidental, în special petrolistii. Servicii bune, bine
retribuite, magazine bine aprovizionate, teatre (veneau aproape sãptãmânal
trupe de la Bucuresti ori din alte orase), concerte, filme, se fãcea
sport.
Azi, cred, s-a diminuat mult acest spirit al cetãtii. De aceea,
consider cã tineretul trebuie sã-si cunoascã trecutul,
rãdãcinile, trecut de care ei pot fi mândri. Acest
spirit poate fi refãcut încetul cu încetul.
2. a) Însãsi atestarea documentarã a localitãtii
- acest adevãrat act de nastere din 1503, consider cã
ne creeazã celor de azi un sentiment de mândrie cã
apartinem unei cetãti vechi de 500 de ani. b) prezenta bisericii
ortodoxe, atestatã aici încã din 1640, ca si a celei
catolice, la sfârsitul secolului XIX, alãturi de cea evanghelicã
si ceas mozaicã dovedesc cã pe aceste locuri, de-a lungul
anilor, s-a dezvoltat o comunitate plinã de respect reciproc,
de tolerantã. Nu s-au semnalat în istoria localitãtii
frictiuni între nationalitãti, cu toate cã au existat
incitãri. c) prezenta în viata orasului a celor trei mari
spirite de talie nationalã si chiar mai mult: Grigorescu, Hasdeu
si Istrati. d) existenta celor douã case memoriale Hasdeu si
Grigorescu. e) întemeierea liceelor teoretice D.B. Stirbey (în
1919) si Iulia Hasdeu (în 1923) pe portile cãrora au iesit
generatii de absolventi ce au fãcut cinste orasului, ca si tãrii,
în diferite locuri în lume. f) prezenta Institutului de
Cercetãri în Petrol, prin oamenii de valoare pe care i-a
avut si îi are, a contribuit la formarea spiritului local.
Emanoil
Toma:
1.Da! Spiritul câmpinean e întruchipat în toti
oamenii de culturã ai orasului. Mã bucur cã printre
ei, profesorul Togan a inclus si numele meu. (în "Prezente
spirituale câmpinene").
2.Hasdeu, Istrati, Grigorescu, profesorii Bãlu si Trandafir,
si, bineînteles, Emanoil Toma.