Risc,
desigur, enorm, spunând cã omul contemporan e stupid.
Risc, mai întâi, pentru cã eu însumi sunt
“omul contemporan”; apoi, risc pentru cã cei tîfnosi,
intelectualii cocheti si irezistibilii doctrinari ai valorilor
în vigoare se vor nãpusti asupra omului contemporan,
identificat deja, arãtându-se pe ei însisi
drept oameni ai viitorului. Dar oricare timp a avut vizionarii sãi;
asa cum fiecare urbe îsi are u/orbecii ei.
N-am aflat în mine însumi ceea ce vã voi spune
mai departe. Sunt “omul contemporan”, dupã cum
am declarat, si am destule complexe si retineri în
privinta a ceea ce rostesc. Numai cã am fost îndemnat
de Cineva sã spun întocmai ceea ce El îmi asazã
pe buze; iar eu am fãcut-o, bineînteles, fãrã
sã-mi dau seama cã devin o simplã unealtã;
unealtã vorbitoare, desigur. Oricum, dacã vã
va pãrea un “discurs dezechilibrat”, asa încât
sã fie greu de crezut cã ar putea veni de la Cineva,
socotiti cã omul contemporan poate vorbi si cu de
la sine putere, mai ales atunci când e vorba despre propria-i
viatã; sau de propria-i lume.
Te acuz, contemporanule, cã nu esti în
stare sã aluneci în vis. Sau dacã aluneci, nu
stii sã te despoi. Iar dacã, totusi, te despoi,
nu ai putere sã strigi: Ecce homo! Esti stupid, contemporanule,
ca istoria ce te trãieste. N-ai puterea de a repeta Calvarul;
nu stii nici mãcar sã Cazi: cazi doar în
picioare. Nici de Salvare n-ai auzit, cãci în cetatea
ta faptele întemeietoare nu sunt primite. Pe unde calci, prezentatorule?
Numai peste umerii lãsati ai veacului? În cetatea
ta oamenii merg linistiti la culcare.
Agitatia vietii tale este o liniste nesângerândã,
contemporanule. Se miscã istoria? Dar de când n-ai
mai ametit datoritã miscãrilor ei? Si
mai sustii cã nu esti stupid! Ai costumul curat
si încãltãrile pietruite. Crezi cã
cel de lângã tine este Rãul, dar numai pentru
cã te-ai obisnuit sã privesti doar în
afarã. Dacã ti-ai trage sufletul (o clipã!)
ai recãpãta, poate, sansa de a te lupta cu tine,
în tine însuti; ca la început; îti
amintesti? Ce sã cauti în afarã, contemporanule?
Cai înhãmati în piele de cai morti?
Ascultã si te îngrijoreazã: armãsarii
vointei tale nu mai galopeazã pe culoarul vietii
din fiinta ta.
Însãsi ura ta, contemporanule, este micã
asemenea staturii tale. Îti urãsti aproapele,
dar te scapi din vedere pe tine. Si de ce iubire esti în
stare, când te sleiesti la focul dragostei tale carnale
ca sarmalele de porc neîncãlzite? Sã nu-mi spui
cã plângi. Asta ar fi culmea! Cãci m-ai contrazice:
n-ai fi stupid, ci nãtâng. Si-atunci, poate cã
ai chiar ceea ce meriti: o soartã fãrã
destin. Eu chiar am crezut, pentru o clipã, cã esti
bãrbat, contemporanule, si-ti vei arãta bãrbãtia
în piata publicã, acolo unde te simti tu
cel mai bine. Dar tu plângi pe înfundate. Recunosc, maestre
contemporan, arta dumitale este dramaticã. Ti-am vãzut
piesele toate; de fapt, pe unele le-am scris chiar eu! Dar n-ai observat
cã nu stii sã dansezi? Si ce contemporan e
acela care nu stie sã danseze? Ai vrut sã mã
pãcãlesti, cãlcând cu pasii tãi
mãrunti în mijlocul dramei scrisã de tine
însuti în registrul nevãtãmãrii
sufletesti. Dar te-am prins: drama este însãsi
partitura pe care esti dator s-o pui în scenã, pentru
ca istoria sã te mai suporte un pic. De aceea îti
spun: esti un hipocrites (actor).
Cautã-ti norocul clipei tale, domnule prezentator. Stiu,
esti prea stupid pentru a purta o sansã norocoasã.
De fapt, nimic nu pâlpâie în jurul oceanului tãu;
si nici mãcar în mijlocul acestuia. Stiu, o,
stiu si stii si tu cã e agitatie
grozavã în provincia vietii tale, acolo unde locuiesti.
Stiu cã e tâfnã în lume. Dar
sã stii, contemporanule, e o tâfnã
micã si neînsemnatã în lumea ta; e
o tâfnã a amorului propriu, nu a puterii speciei
(sau a istoriei!). De când n-ai mai avut puterea sã te
obosesti cu o idee (sã mori pentru o idee)? Stiu
– si o stii si tu – cã esti
în stare sã te epuizezi (sã te sleiesti)
pentru un principiu, pentru o valoare; pentru lucruri contextuale,
care nu sunt nimic prin ele însele. Tu însuti nu
esti decât un context gãsit potrivit pentru o clipã
de odihnã a istoriei.
Contemporanule, nu te poti apropia de intrarea interzisã
sau de cheia celei de-a noua porti fãrã sã
stii sã dansezi. Asadar, învatã;
învatã repede! Ce-ai spus? Esti abia la început?
Te-nseli! Vremea ti-a trecut, iar vestile despre sfârsit
sunt aproape. Am început sã-ti înteleg
spusele. Te lauzi cu ceea ce ai fãcut tu: cultura ta, principiile
tale, valorile tale etc. Dar ce sunt toate acestea? Vânare de
vânt. Ti-ai pierdut cultul, ti-au pierit ideile
si puterea de a hotãrâ tu însuti ce
este Frumos, Adevãr, Bine.
Adio, contemporanule, prezentatorule!
Vã rog sã nu-mi luati în
nume de rãu cuvintele, contemporanilor; am vorbit doar despre
mine: n-am spus de la bun început cã eu sunt “omul
contemporan”?
Aud voci: acuzati retorica mea plicticoasã! Pe bunã
dreptate. Dar sã stiti cã am înteles:
fãrã îndoialã, cel care m-a îndemnat
sã vã spun toate astea este contemporan; cu mine, cu
dumneavoastrã. L-ati recunoscut?
Dacã din întâmplare aceastã retoricã
de doi bani, stupidã ca si “omul contemporan”,
va plãcea cuiva, promit întelegãtorului
sã-l astept, despuiat, într-un mare vis, pentru
a spune împreunã: Ecce homo! Dacã chiar vom ajunge
pânã aici, fiti sigur, dumneavoastrã, cel
din visul meu, cã vom învãta împreunã
sã dansãm si vom salva astfel contemporanul din
noi. Ne vom ocupa împreunã, apoi, de noi însine.
Muzica dansului ce va veni e pregãtitã. Ascultati!
ce-aproape-mi esti
cã te pãtrund cu mine
hotar ni-i visul
cântul
si cum mã-nvii în tine
calea o colinzi spre-amiaza tãcerii
în somn mã aleg cu tainice zvârcoliri
pãcate de-atunci si de-acum
danseazã-n trezire
cu mine cu tine
muzica tãcutã
cu mine cu tine muti
în clipa noastrã dezrobitã în dans
balans
a fi sau a nu fi
pieire
trezire?
Am picat în asteptare. Nu uitati!
Totusi, dacã veti uita, poate mã voi trezi
din nou contemporan, cu multi contemporani lângã
mine. Si, cine stie, poate cã ne vom pierde cu totii
într-o luciditate amarã si vom redeveni doctrinari
ai valorilor în vigoare.
Viorel
CERNICA