De
curând, cineva se plângea cã nu mai suportã
zgomotul propriei sale vieti; parcã ar fi un motor, viata aceasta,
un motor zgomotos si neeconomic; si, pe deasupra, trândav, cãci
niciodatã nu oferã ceea ce-i cerem. Si asa-i la toti,
nu doar la mine, spuse el. Câtã agitatie în jurul
nostru! se mirã unii. Sunt excedat de treburi si stresat, nu
mai pot trãi astfel! spune cineva, alãturi. Altii se-ntrebã
uimiti dacã agitatia din jur i-a cuprins pe toti sau mai existã
încã, ici, colo, insule de liniste, oameni la locul lor.
Ati întâlnit, dragi cititori, de curând, oameni altfel?
Dacã da, înseamnã cã dumneavoastrã
însivã nu sunteti ai zilei, adicã sunteti altfel.
Bucurati-vã!
Sã fie însã vreo îndoialã în
privinta cuvântului de ordine al vietii noastre actuale? Sã
mai fie cineva care sã nu observe puterea administratorului si
a actului de a administra? Am putea gãsi, acum, un alt motiv
de a trãi în afara patosului administrãrii? Desigur,
sunt multe motive pentru a îndrãzni sã nãdãjduiesti
într-o viatã mai bunã, potrivit propriilor înclinatii.
Dar suntem mult prea interesati de folosul cu care ne cheltuim energiile,
uitând, se pare, de viata însãsi. Calculul a devenit
singurul aliat împotriva acestei vieti în care niciodatã
nu esti multumit, sau nu poti fi multumit. De aceea administrãm
orice: bunuri si oameni, bani si proprietãti, echilibre si crize,
fericire si libertate, credintã si adevãr chiar. Lumea
noastrã este înclinatã sã-si concentreze
viata într-un astfel de act, cu toate cã sunt semne cã
el o trãdeazã.
Sã fie vorba, asadar, despre o depãsire a mãsurii?
Oricum, cel ce mai poate constata excesul, îndemnat fiind sã-l
cântãreascã, sã-l judece, ar putea crede
cã administrarea lucrurilor nu-i decât un fel de manipulare
a lor si cã interesul pentru un astfel de act, desi reprezintã
o pãrticicã din firea noastrã, copleseste întreaga
fire. Pentru cel care ajunge aici, îndepãrtarea gândului
de o astfel de întelegere a omului ca administrator devine îndrãznealã
nejustificatã, ce întunecã însãsi întelegerea
lucrurilor si a situatiei noastre în lume. Pornitã de la
constatarea unui exces, aceastã evaluare a rosturilor vietii
noastre ajunge ea însãsi la supramãsurã.
Sã n-aibã îndreptãtire un fapt atât
de grav înstãpânit în firea noastrã?
Sã fie iesit din comun ceea ce e atât de obisnuit? Iatã,
acolo, un învãtãtor care îsi îndeamnã
discipolii sã nu-si iroseascã energia, sã n-o cheltuiascã
în van, adicã fãrã sã obtinã
un rezultat profitabil; iatã, dincolo, manuale pline de întelepciune
"practicã", prezentând fel de fel de forme ale
învãtãturii despre rostul actiunilor eficiente.
S-ar putea crede cã suntem destinati sã fim administratori
ai lucrurilor, muncitori ai eficientei programate, antreprenori ai faptelor
profitabile. Prin urmare, cum sã nu aibã îndreptãtire
ceea ce este atât de rãspândit în lumea noastrã?
Credinta aceasta în destinul administrativ al omului apare si
în medii spirituale selecte; si nu doar de-acum, ci dintotdeauna;
si-aceasta dovedeste puterea coplesitoare a actului de a administra.
Sunt filosofii care vorbesc despre suprematia omului fatã de
celelalte existente, propunând imaginea omului cuceritor al naturii.
Astfel de filosofii valorificã tocmai pornirile administrative
ale omului, patosul calculului si al eficientei, gloria nimicului. Mai
mult, ele vorbesc despre luarea în administratie a persoanei proprii,
cãci aceasta nu se poate împlini decât într-o
ordine administrativã. De unde, într-un astfel de context,
gesturi gratuite, acte frumoase doar, reflexivitãti "utile"?
Am inventat "frumosul-util" (sã îmbinãm
frumosul cu utilul, ne îndeamnã administratorii de profesie),
am conditionat privatul prin public (sã fim cineva, când
iesim în lume, ne poruncesc aceeasi). Administratorul a invadat
toate profesiile. Nu mai poti fi medic, profesor, economist, tehnician,
arhitect sau politician, ziarist sau hamal, lucrãtor cu ziua
sau angajat permanent, fãrã sã fii si administrator.
Pe ce se întemeiazã comportamentul administrativ
al omului? Ce nãdãjduieste sã dobândeascã
cel ce trãieste administrând? Am putea crede, întâi,
cã tocmai firea cugetãtoare a omului îl îndeamnã
spre acest comportament. Dar aceeasi fire îi îngãduie
sã fie si altceva, sã se îndrepte cãtre ceea
ce este opus acestui fel de a fi. De aceea trebuie sã ne gândim
la un alt temei. Nu cumva temeiul este rãsplata, profitul pe
care sperã omul sã si-l însuseascã? Sã
observãm cã cel eficient este rãsplãtit:
el câstigã onorabilitate, bunuri, laude; în mediul
public, el este "privilegiatul". Priviti în jur si veti
vedea. Eficienta directã, cea profitabilã, a devenit un
fel de lege a vietii omului contemporan; ea este criteriul absolut al
evaluãrii faptelor noastre si temeiul proiectelor pedagogice
actuale.
Sã luãm seama însã la un fapt care, fãrã
a fi prea atractiv pentru "ratiunea eficientã", administrativã,
ne-ar putea deschide calea unei noi întelegeri a eficientei însesi
si a calitãtii de administrator al lucrurilor care-l reprezintã
pe omul actual. În poemul filosofic Asa grãit-a Zarathustra,
Nietzsche vorbeste despre tipurile îmbunãtãtite
de oameni. Iatã-le: Cersetorul benevol, Papa fãrã
coroanã, Cei doi regi, Spiritul scrupulului stiintific, Ucigasul
lui Dumnezeu (cel mai hidos dintre oameni), Umbra. Fiecare dintre ei
are puterea de a nega o întreagã ordine socialã.
Cersetorul benevol neagã ordinea bogãtiei, a acumulãrii,
a avutiei strânsã cu orice pret, a eficientei profitabile,
am putea spune. Papa fãrã coroanã neagã
ordinea institutional-religioasã, a eficientei în administrarea
ritualului religios. Cei doi regi ce si-au pãrãsit tronul
neagã ordinea politicã, eficienta administrãrii
"interesului general". Spiritul scrupulului stiintific neagã
ordinea cunoasterii, a acelei cunoasteri care nu-si mai îngãduie
sã fie, precum spunea Pitagora, suficientã siesi, avându-si
scopul în sine, nu în aplicarea sa pentru a obtine vreun
profit. Cel mai hidos dintre oameni neagã ordinea credintei avantajoase,
a administrãrii lui Dumnezeu; Divinitatea este, pentru ratiunea
administrativã, o afacere profitabilã: ea poate procura
uzufructul supunerii Celuilalt si, precum observa Nietzsche, legitimitatea
pedepsirii celor multi. Iar umbra, neagã aceastã existentã
însãsi, cu toate fericirile si libertãtile ei.
Veti spune cã cei enumerati nu sunt dintre cei "buni",
ci dintre cei "rãi". Si pe bunã dreptate. Nici
chiar Nietzsche nu-i aratã ca fiind "buni"; el sugereazã
doar cã ei sunt "dincolo de bine si de rãu",
adicã sunt astfel încât nu mai pot fi judecati, cum
procedãm de obicei, prin valorile morale. Dacã totusi
le gãsim o oarecare îndreptãtire, ne-am putea întreba:
ce putere mai avem noi în a nega? Nihilismul este deja o atitudine
socotitã dintre cele mai "rele" cu putintã.
Asa încât, chiar dacã am mai simti în noi puterea
de a nega o ordine socialã, ne potolim, cãci provocãm
astfel un rãu public (cu toate cã gestul nostru nu ar
putea fi observat decât de foarte putini). Lipsa puterii de a
atinge conditia tipurilor îmbunãtãtite (conditia
celui ce neagã), împreunã cu interesul premiat pentru
administrarea lucrurilor si nevoilor nu justificã, totusi, atitudinea
de acceptare neconditionatã a nevoii si a comportamentului de
administrator, atât de rãspândite astãzi.
A ne lãsa coplesiti de interesul întru eficienta profitabilã
a actiunii înseamnã a nu ne folosi puterea vointei decât
într-un singur sens: acela al supunerii; înseamnã,
cu vorbele aceluiasi Nietzsche, a consimti la supunere, a ne îngãdui
ca sclavi.
Sã fie bunul administrator un sclav? Iatã întrebarea
cu care ar trebui sã ne luptãm, cititorule, dar nu pentru
a o alunga, a o aseza într-un nonsens, ci pentru a-i da o sansã.
Cãci întrebându-ne, am putea vedea mai departe decât
bãnuim.
Sã ne trãiti, bravi administratori! Voi ne arãtati
cum putem sã nu fim, pentru ca abia astfel sã fim noi
însine. În Chipul nostru omenesc nu avem numai conditia
administratorului de lucruri si nevoi, ci si conditia omului liber.
De ce sã nu o încercãm si pe aceasta? Poate cã
aceastã din urmã conditie nu-i decât o pãrere.
Dar nu se cuvine sã ne îngrijim si de ea? Suntem administratori
prin voia firii. Am putea fi altfel prin voia proprie. Nu vedeti esecul
administrãrii? Iatã-l pe Orfeu, întorcându-si
privirea administrativã cãtre propria-i fericire; si iat-o
pe aceasta dispãrând ca un abur. Iatã-i pe administratorii
nevoii, tot nevoiasi, iar pe administratorii credintei, tot necredinciosi.
În fond, ce a fãcut Reforma (aceea de la începutul
veacului al XVI-lea)? S-a revoltat împotriva institutionalizãrii
credintei, printr-o putere fãrã margini; dar ce a devenit?
Administratoarea unei noi necredinte: ne lãmureste, în
aceastã privintã un filosof danez din secolul al XIX-lea,
Kierkegaard. De curând, filosofii au încercat sã
administreze fiinta, adicã nimicul însusi; dar au devenit
administratorii propriei lor nebunii.
Oare nu se vede, dragã cititorule, cã nu putem
administra nimic cu folos împlinitor pentru viata noastrã?
Ne fãlim cu rezultatele administrãrii lucrurilor si nevoilor;
dar ce se întâmplã cu propria viatã? Îmi
veti spune cã vã îndemn sã fiti neglijenti,
sã nesocotiti nevoile si sã lãsati la o parte grijile
vietii, încercând o cale pe care nu o cunoastem si care
nu promite nici un profit. Nicidecum. Am observat doar cã eu
însumi am început sã am rezultate notabile în
administrarea lucrurilor mele si a nevoilor proprii. Si mi-a trecut
prin minte, tocmai pentru cã m-am recunoscut în ceilalti
din jurul meu, cã as putea sã mã pierd. Nu din
prea-plinul luciditãtii vin vorbele mele si nici din criza constiintei
care ar putea naste negatia. Am simtit cã nu pot administra nimic
asa, ca lumea, desi rezultatele notabile au apãrut, si mi-a trecut
prin minte, poate tocmai pentru a-mi justifica partiala ineficientã,
cã si ceilalti sunt în aceeasi situatie, adicã nu
pot administra nimic cu folos împlinitor pentru viata lor. Si
tocmai datoritã aceastei nefericite îndoieli în privinta
puterii administrative de a-mi oferi vreo împlinire adevãratã,
nu pot întelege vocatia administrãrii, aceea care formeazã
personalitãti utile. Dacã printre dumneavoastrã
se aflã cineva care m-ar putea lãmuri în aceastã
chestiune, atunci sã o facã; îl asigur cã-i
voi pretui eficienta actiunii sale administrative.
Asadar, bunã administrare, cititorule!
Totusi, poate ne vom întâlni neadministrativ, gândind
împreunã asupra unui vesnic neînteles: de ce atâta
zgomot în vietile noastre?
Viorel
CERNICA