despre carti
Zbor cu recul în spatiul destinului

     Lipsit de complexe si prejudecãti, Stefan Mitroi ne oferã un roman într-o solemnitate clasicã, amintindu-ne de pãrintele capodoperei noastre de inspiratie tãrãneascã, Liviu Rebreanu. Sã fi încercat Stefan Mitroi, la anii deplinei sale maturitãti, restaurarea autoritãtii romanului cu tãrani si despre tãrani? Oricum, ca intentie, poetul si ziaristul s-au decantat în ipostaza romancierului hotãrât sã se apropie de lumea tãrãneascã atât de inepuizabilã fictional. Aceasta pare sã fie convingerea ce se înrãdãcineazã în constiinta cui strãbate paginile acestui roman. Un aer de prospetime, de ceva asteptat parcã de multã vreme, un sentiment straniu, clãdit pe senzatia cã voci diverse, printr-o miraculoasã decantare într-una singurã, ne spun ceva nou si ne transpun într-o lume cu felurite fatete si actanti.
Cãderea în cer* se valideazã astfel printr-o structurã solemnã, cu un fir epic ce se porneste în curgere linã, melodioasã, ca apoi sã se preschimbe-n torent. Captivant, romanul ne oferã în deschidere planul vast al întinderilor de grâu din marea Câmpie a Bãrãganului surprins la dimensiuni tolstoiene „O imensã gârlã de grâu era câmpul. Abia când te apropiai de ea, auzeai clipocitul valurilor. Din capul satului distingeai o apã galbenã din care se ridicau brusc, vrând parcã sã se arunce în cer, pâlcuri de pãsãri gãlãgioase. Altminteri linistea era deplinã”.
Solemnã aceastã imagine care anticipeazã o întreagã epopee tãrãneascã, distantatã de universul lui Rebreanu, al lui Preda ori imagisticul poetic sorescian, dar deopotrivã decantati cu rafinament si candoare în paginile cãrtii. Si astfel, cadrul este pregãtit pentru introducerea în scenã a sirului de actanti, între care exceleazã Marin zis Mancioacã „asa cum chiar mamã-sa, Tudora, îi zise, alintându-l de mic…”.
În aceastã lume (în care „Ori încotro oi fi pornit-o, îti iesea câmpul în cale. Nu puteai fugi niciunde de el, peste tot era câmp, si câmpul acesta trebuia muncit”), Mancioacã si prietenii sãi se hotãrãsc sã-si schimbe viata. Aflati în pragul vârstei, „când se dã dezlegare la dragoste”, aleg ciobãnia, „Va avea fiecare turma lui de oi si va fi tartor”.
Dar viata, cu asteptãrile împlinirilor ei, se deschide prin jertfe plãtite dureros, iar pentru Mancioacã începutul este dramatic marcat de moartea tatãlui, „În miezul vietii, în miezul unei zile din miezul verii”. Un animism universal stãpâneste lumea. Tatãl cade secerat, pe când începuse sã-si secere grâul, cu toate bucuriile amânate. Iar grandoarea momentului împrumutã elemente din ordinea baladescului de facturã eroicã. Ion Biolaru, tatãl lui Mancioacã „Începuse secerisul grâului si el tãiase o postatã, dupã care a adunat la mijloc o parte din spicele retezate. Era primul snop din anul acela. Obosit, s-a asezat pe miriste cu spinarea rezematã de snopul încropit. Asa l-a prins moartea. Singur în mijlocul câmpului galben, vegheat de soarele galben al miezului de varã”. În aceeasi mãsurã, momentul primeste valori emblematice si prin dramatica întâlnire a fiului cel mare cu disparitia stâlpului casei, pe care va trebui, în ordinea firii, sã-l înlocuiascã. El se descoperã de astã datã în ipostaza întelegerii faptului cã toate câte se petrec sunt din vointa divinã si, mai mult decât atât, se vede incapabil de a schimba ceva din ordinea firii. Cât priveste propriul eu, îsi constientizeazã faptul cã „nu stãtuse niciodatã de vorbã despre unele lucruri cu tatãl sãu”, dorind ca acum „sã-i punã câteva întrebãri celui rãmas fãrã viatã”. Dar toate se dovedesc a fi tardive, iar de acum înainte Marin va descoperi lumina în propriul univers, luminã a cãrei sursã este câmpul întreg, crescând „din grâul ce se învolbura în toate pãrtile, cât vedeai cu ochii”, iar drama neputintei în fata mortii ia proportii cosmice: „Marin se astepta ca fie grâul, fie vãzduhul, fie pãsãrile aflate în zbor sã se împotriveascã în vreun fel plecãrii definitive de pe lumea lui Biolaru”. Întelegând inutilitatea împotrivirii, fiul va exploda într-un plâns dureros, trãdându-si frãmântãrile în fata fratilor mai mici, dar pe care-i va avertiza cu asprime: „Vã snopesc în bãtaie dacã povestiti cuiva ce-ati vãzut. N-am plâns, ati înteles? Ce vedeti voi e de la soare. Dar Mancioacã mintea. Nu era de la soare”. Era, în fapt, mândria sa, iscatã în solemnitatea vârstei si se va manifesta întreaga viatã. Dar nici autoritatea mamei nu-i de neluat în seamã, Tudora va avea, de fapt, un cuvânt greu, întronându-si fiul cu autoritatea supremã. Ea, „zgâltâindu-l mai degrabã cu blândete decât cu asprime”, îi va constientiza menirea ce-i revine în cadrul clanului, dupã disparitia tatãlui. Gestul întelegerii rostului ce i se impune, Mancioacã îl va concretiza tot la seceris, când va lua secera fratelui cel mic, Ivan, si va trudi alãturi de ceilalti doi frati ai sãu, Dudicã si Vasile.
Clãdit dintr-un aluat aparte, Mancioacã, descoperindu-si sentimentul mândriei, urmare a mortii tatãlui, va reteza pentru totdeauna gestul umilintei, al slugãrniciei, în plan social. Iar maicã-sa „i-a ghicit de la bun început mândria”. Ne aflãm în fata unui Ion în devenire? Aparent, pentru cã altele sunt configuratiile vremurilor si, de-aici, ale oamenilor.
De altfel, se cere mentionat si faptul cã naratiunea se desfãsoarã în tiparele clasicului, pe secvente, în sir de cercuri ordonatã si-n acelasi concentric epuizatã. Apoi, un nou motiv se încheagã, din care se vor extrage alte si alte fapte, cu alti factori iesiti în scenã, dar cu o exageratã focalizare asupra personajului referential si-n detrimentul unor scene ce-si cereau, cred, o mai amplã extindere.
Cu atentia îndreptatã înspre psihologia lumii peste care traditia pluteste încã apãsãtor, autorul îsi implicã personajele în stãri sãrbãtoresti si evenimente de un dramatism ce va stinge, pe alocuri, parametri apocaliptici. Cât priveste aceastã fatetã a imaginarului epic, subliniem ca stare interioarã obsesia unui univers în care Marin, precum Ion al lui Rebreanu, îsi arde prefacerile. „Toatã noaptea, Marin s-a gândit la oile pe care visa sã le cumpere si la faptul cã însurãtoarea rãmânea probabil singura cale prin care visul sãu avea sã se împlineascã pânã la urmã”. Si, într-adevãr, vãduva Stana devine pentru Mancioacã fiinta salvatoare, oarecum similarã Anei, dar cu alte resurse sufletesti, plastic conturate în interventia autorului: „…era fãcutã din mai putin pãmânt decât altele. La pãmântul din câmp, însã, le întrecea pe toate pretendentele din Grosu. Si nu-i lipsea Stanei nici picurul acele de miere care face sã tânjeascã dupã mângâiere inima unui bãrbat”. Cãsãtoria îi dã eroului posibilitatea devenirii, dar cu sacrificii, în care se implicã în primul rând valul lumii, tulbure si deloc ademenitor pentru o viatã în curgere linã. Dar evenimentele se precipitã si-i muleazã, dupã a lor devenire, firea lui Mancioacã. Exemplu, mobilizarea si rãzboiul, evenimente apocaliptice pentru fratele sãu Dutã. Pe Mancioacã îl menajeazã, peste tot, în surdinã, prezenta Stanei. Apoi, lumea se afundã în absurd si nebunie, dezastrul material si moral îsi aratã adevãrata putere. Se naste discordia între oameni, prin sat se preumblã „cãruta cu prosti”, comunistii pun mâna pe lume, cârmuind-o dupã bunul plac. Iar venirea rusilor, în calitate de eliberatori, secãtuieste lumea româneascã. Pânã si cãlutul bãlan al Stanei îsi pierde urma, luat de un ofiter rus, si, culmea, la interventia lui Stãnicã a lui Mâtu, vãrul Stancãi, unealtã comunistã ce va sfârsi tot sub pumnul comunist. Dramaticul proces al colectivizãrii, chiar dacã Mancioacã încearcã sã-l evite, totusi, îl va marca distructiv. Apoteotic pare gestul înmormântãrii semãnãtorii de cãtre vecinii lui Tubi, cumnatul lui Mancioacã, la care se refugiase zadarnic, pentru a scãpa de colectivizare. Se va dovedi cã timpul îsi are coridoare proprii de repetabilitate, dar greu de pãtruns.
Apoi, într-o altã ordine, Mancioacã, de astã datã nu pentru sine, ci pentru Mieluta, fata lui, încearcã sã evadeze din cosmarul unei existente desarte. Îsi vinde oile si pleacã la Bucuresti. Dar gestul este posibil abia dupã ce se epuizeazã atât fizic, cât si moral. Si totusi, fãrã finalitate. Înainte, însã, alte furtuni îl încearcã, neiertãtor. Ciobãnia îi aduce venituri precare, din refugiul sãu sufletesc, respectiv dragostea cu Romita, se alege pulberea, apoi moartea Tudorei, urmatã de moartea fratelui sãu, nefericitul Duditã, toate la un loc devin repere ale unui drum de viatã deloc fericitã.
De-aici, plecarea la Bucuresti, gest ce-l împlinesc si alte modele referentiale pentru literatura de inspiratie tãrãneascã, îi amplificã acea nefericire datã de timpi istoriei, dar si de conditia socialã, de nimeni, cu adevãrat, luatã în seamã si pretuitã.
Apoteoticã apare în roman preumblarea sa pe la frati, veri si cumnati, cãlare pe mãgar, în plinã iarnã, turnând în el, deopotrivã vin si întelesurile lumii, urmatã de fuga la Bucuresti, dupã cum s-a anticipat, deja, solutie vremelnic salvatoare, dar niciodatã cu adevãrat împlinitã. În aceeasi curgere limpede se împlineste si ritualica trecerii în nefiintã a celor din lumea sa, din care Mancioacã îsi va lua ca model pe bunicul sãu, Badea Gina. Motivatia autorului limpezeste aparenta derutã a lectorului: „Faptul cã întelegea tot mai clar cã-i seamãnã, însemna cã el ajunsese la vârsta celui din amintirile sale”. Iar ca adaos, apoteotic, zborul lui Mancioacã cu avionul, ocazionat de cãtre pilotul ce împrãstia îngrãsãminte, îi prilejuieste eroului stãri de mãretie si distractie, nicicând pânã atunci trãite. El se extrage astfel dintr-o lume, întelegând-o sub alte fatete decât cele initial stiute. De sus în jos privind, eroul descoperã si se redescoperã. „Se ducea drãcovenia pe cer cum se duce sania pe gheatã”. Si astfel, el întelege resorturile lumii, sub vibratia timpului, în trecerile sale tulburi si niciodatã aducãtor de întelegeri pe mãsurã.
Si dacã, pe vremuri, privind sfintii, cu o altã ocazie, îl înfiorase „cãderea în cer”, ca stare ireversibilã pe curba timpului, acum întelege totul. „despre oameni, despre trecerea timpului, despre viatã si moarte”. Iar dacã desprinderea de zbor se petrece greoi, fiindcã „refuzã sã coboare printre oameni, pe pãmânt”, întelegem cã, pe calea visului, eroul îsi recompune, deliberat si iluminat, lumea dusã, de unde si sfârsitul sãu, care vine, prin recompuneri si divizãri, poate chiar si cu regrete, dar mai cu seamã sub vãlul nepãsãrii din jur.
Ornatã cu sir de simboluri, cu incursiuni în universul datinilor prelungite pe curba timpului, cartea scrisã cu degajare si luciditate se înseamnã ca o reusitã de exceptie.
Iar ca fin observator al lumii, autorul ne atentioneazã etic despre starea individualã care nu mai persistã ca ordonatoare a lumii si vietii, ci, dimpotrivã, în societatea îmbolnãvitã si rostogolitã în prãpastia comunismului, individul cade ucis. Cât priveste suportii sãi salvatori, ei sunt doar prefigurati prin optica celor ce-i supravietuiesc.

* Stefan Mitroi – Cãderea în cer, Fundatia Culturalã Libra, Editura Humanitas Montreal, Bucuresti, 2003

Gherasim RUSU TOGAN

 
 

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1