Lumea noastrã nu este una
perfectã. Nimeni nu poate nega acest adevãr primar. E
suficient sã privim în jur cu ochii deschisi si cu mintea
eliberatã de prejudecãti pentru a întelege cã
nu trãim în Paradis. Ci trãim într-o lume
unde binele si rãul se împletesc ametitor, nelãsând
pe nimeni sã scape din plasa lor. Iar una dintre manifestãrile
rãului din fiinta noastrã este actul simplu, dar atât
de nefast, pe care îl denumim trãdare. Nici unul dintre
noi nu poate sã nege cã a trãdat si cã a
fost trãdat. Iar dacã vreunul va nega vreodatã
trãdarea, atunci acela nu spune adevãrul. Trãdãm.
Atât de des si de usor încât, de multe ori, e necesar
un efort constient al intelectului pentru a ne da seama cã sãvârsim
o trãdare. Dar trãdãm în fiecare clipã
a vietii noastre, fie cã ne dãm seama de asta, fie cã
nu.
Trãdãm visele si idealurile. Fiecare viseazã
si, apoi, crede în visele sale si sperã ca ele
sã îi fie transformate în realitate. Dar, când
visul si idealul sunt prea departe de noi, când ele par irealizabile,
simple utopii ale sufletelor noastre bolnave, le abandonãm, ca
sã nu suferim din cauza lor. Unii filosofi vor numi asta utilitarism
sau pragmatism. Nu are rost sã pãstrãm un vis care
nu aduce nici un beneficiu direct, concret, mãsurabil fiintei
noastre. Eu o numesc trãdare.
Nu ezitãm nici o clipã sã îi trãdãm
pe ceilalti. Pe semenii nostri, care ne sunt egali prin chiar
umanitatea lor si care ar trebui întotdeauna sã fie
tratati numai ca scopuri si niciodatã doar ca simple
mijloace, cum recomanda Immanuel Kant. Dar noi uitãm asta. Si
îi facem pe altii sã creadã în noi,
sã împãrtãseascã viziunea noastrã
asupra lumii, sã spere cã le putem oferii solutii
pentru problemele care îi frãmântã. Dar nu
le spunem întregul adevãr, le dezvãluim doar o pãrticicã
din imaginea pe care noi o vedem, în loc sã le dezvelim
întregul tablou al vietii. De ce? Pentru cã vrem
sã îi folosim pentru a ne atinge propriile scopuri. Pentru
a face viata mai bunã doar pentru noi, nu si pentru
ei. Din nou utilitarism, din nou pragmatism, iar eu voi spune din nou
trãdare. Trãdarea oamenilor din jurul nostru.
Ne trãdãm chiar si destinul. Cãci, incapabili
sã umplem minutul necrutãtor cu saizeci de
secunde de gânduri si trãiri adevãrate, care
sã ne apartinã si cu care sã putem sã
ne hrãnim spiritul, ne multumim cu surogate de viatã,
cu simularea propriilor noastre feluri de a fi. Se pierd astfel destinele
noastre, când clipele trec pe lângã noi nu ca niste
prieteni dragi, ci ca niste strãini pe care nu vrem sã
îi privim în ochi. Se pierd vietile noastre si
ne trãdãm spunându-ne cã totul este bine
si cã clipa urmãtoare ne va aduce mai mult.
S-ar putea spune cã trãdarea e o boalã a omului
modern, cãci o cercetare atentã a istoriei aratã
o crestere clarã a incidentei acestui eveniment în
ultimele secole. Odatã cu decãderea standardelor morale
si cu redefinirea normelor sociale, actul de trãdare nu
mai este un pãcat capital, ci o infractiune moralã
minorã, care nu mai suscitã un interes major. Dar, tot
privind înapoi în negura istoriei, putem sã vedem
cã, totusi, cea mai cunoscutã trãdare a umanitãtii
nu este una a modernitãtii, ci una care apartine
istoriei antice. Cine i-ar putea nega lui Iuda titlul de model al trãdãrii
si de întruchipare a caracteristicilor ei negative? Cu 2
000 de ani în urmã, s-a sãvârsit o trãdare
care a redefinit întregul destin al umanitãtii. Iar
trãdãtorul, personaj principal al acestei întâmplãri,
a fost Iuda.
Iuda nu este un personaj propriu-zis istoric, ci mai degrabã
unul de naturã mitologicã. Nu avem prea multe relatãri
cu adevãratã valoare istoricã, obiectivã,
despre Iisus si despre întâmplãrile din timpul
vietii sale. Dispunem, în schimb, de cele patru Evanghelii,
care au consemnat, prin penelul lui Ioan, Luca, Matei si Marcu,
viata lui Iisus si, indirect, o parte din vietile celor
care au trãit alãturi de el. Din aceste scrieri ale Noului
Testament, îmbogãtite de traditie, se desprinde
mitul lui Iuda. Un mit care, la primã vedere, nu îi creeazã
acestuia o imagine deloc favorabilã. Cãci nu veti
gãsi nici un credincios crestin care sã spunã
vreo vorbã de bine despre cel care, prin actul sãu, a
deschis calea calvarului christic, vreo laudã despre cel care
l-a trãdat pe Fiul Domnului pentru numai treizeci de arginti.
Iuda este ultimul dintre ucenici. Si figura lui este destul de
stearsã. Nu are nici siguranta lui Petru, nici îndoiala
ferventã a lui Toma, nici inocenta lui Andrei. Si
totusi, lui îi este rezervat un rol foarte important în
ultimele clipe ale Mântuitorului. El este cel care îi contacteazã
pe mai marii evrei pentru a le propune sã li-l predea pe Iisus,
acela care ameninta ordinea de drept din statul iudaic. Si
tot el este cel care, pentru acest act, nu cere decât treizeci
de piese de argint. Si se trãdeazã mai întâi
pe sine si misiunea pe care trebuie sã o ducã la
îndeplinire atunci când înmoaie, la Cina cea de Tainã,
pâinea în vin dupã Iisus, desi acesta afirmase
cã cel care va face acest lucru îl va trãda. Iar
apoi, acelasi Iuda îsi trãdeazã Învãtãtorul
prin intermediul unui sãrut dat în grãdina Ghetsemani.
Si, pentru ca trãdarea sa sã fie completã,
se trãdeazã apoi din nou pe sine, când, cu punga
alãturi, dovadã a vinovãtiei sale, se spânzurã,
nemaiputând sã îndure remuscãrile. Aceasta
este, pe scurt, povestea trãdãrilor lui Iuda.
Ca de obicei, mitul ascunde mai mult decât este vizibil la prima
vedere. Cert este cã Iuda sãvârseste cel
mai mare pãcat, pentru cã Îl trãdeazã
pe Mântuitor si apoi se trãdeazã pe sine prin
sinucidere. Dar, oare, nu cumva existã o ordine superioarã
care îi cere lui Iuda trãdarea sa si poate chiar sã
o transforme într-o faptã moralã? Ce s-ar întâmpla
dacã Iuda nu ar trãda, dacã nu ar înmuia
pâinea dupã Iisus si nu l-ar da pe acesta pe mâna
evreilor? S-ar pierde jertfa pentru oameni a Fiului lui Dumnezeu. El
ar rãmâne un simplu învãtãtor
care a vorbit oamenilor despre moralitate si despre cum ar putea
sã îsi trãiascã viata. Dar ar
lipsi cea mai puternicã parte a învãtãturii
sale. Exemplul crestinismului desãvârsit care
face ca Iisus sã se sacrifice pe cruce pentru semenii sãi.
Iuda este cel ales sã trãdeze. Trebuie sã fie cel
care Îl sãrutã pe Mântuitor. Trebuie sã
fie cel care înmoaie pâinea dupã El. Cãci,
fãrã el, nu ar exista crucificarea si moartea de
pe cruce. Si, fãrã el, nu ar exista nici Învierea
miraculoasã a Fiului lui Dumnezeu si nici religia care s-a
nãscut din aceastã minune a Învierii. Crestinismul
nu ar putea sã existe fãrã trãdarea lui
Iuda. Rolul sãu este aproape la fel de important ca acela al
lui Iisus. Faptele lui sunt fapte necesare, cerute de destin, de istorie,
de credintã.
Si mai înspãimântãtor ar fi sã
aflãm cã Iuda era constient de necesitatea faptelor
sale. Sã fi stiut cã fapta sa este necesarã
si cã trebuie sã o sãvârseascã
ca si cum ar crede cu adevãrat în ea. Dacã
Iuda ar fi stiut cã trãdarea sa e necesarã
pentru izbãvirea unei lumi, nu ar fi lãsat sã se
vadã aceastã constientizare. Dar dacã actul
sãu a fost unul fãcut din datorie? Dacã a fost
constient de importanta trãdãrii sale si
si-a jucat rolul de trãdãtor la perfectie,
punând la rãdãcina crestinismului trãdarea
sa alãturi de iubirea si sacrificiul Mântuitorului?
Iuda ar putea sã fie un erou, un om atât de constient
de sine si de locul sãu în lume încât
este gata sã se sacrifice pãrând un trãdãtor
pentru a împlini ceea ce trebuie împlinit. Dar dacã
Iuda ar fi elogiat, trãdarea sa nu ar mai avea valoare. Si
crestinismul s-ar prãbusi ca un castel de cãrti
de joc, ca o imensã piesã de teatru în care unul
dintre actori si-a iesit din rol. Nu putem sti ce stia
Iuda si ce simtea el despre propriile sale fapte. Dar poate
cã trãdarea sa ascunde mai mult decât vedem noi
acum.
Ce trebuie sã învãtãm din mitul lui
Iuda? Cã rãul este adesea necesar pentru a putea aduce
binele si cã lucrurile nu sunt întotdeauna ceea ce
par sã fie. Aparenta trãdare de semeni poate sã
fie calea spre un mai mare adevãr. Nu judecati prea aspru
decât pe trãdãtorul care nu stie cã
trãdeazã. Cel care este constient de actul sãu
trebuie privit altfel. Ca un Iuda care stie cã ceea ce face
este necesar. Sau poate trebuie doar sã învãtãm
sã privim putin altfel lumea care se joacã în
fata ochilor nostri.
Andrei DUMITRESCU