Lumea
modernã, sau mai bine spus lumea contemporanã, pe care
fiecare dintre noi o trãieste astãzi si mâine
este o lume în care supravietuirea nu mai este demult un
subiect important. Darwin este acum depãsit. Pãrintele
evolutiei a fost eliminat de chiar propriul sãu copil ideologic.
Omul, singur în lumea organicã, a reusit sã
depãseascã orizontul simplei existente. Preocuparea
de cãpãtâi a devenit alta. Vina este a progresului.
Progres care s-a materializat sub forma tehnologiilor ce au scopul declarat
de a face viata individului mult mai usoarã. Mã
refer în primul rând la apa curentã care ne faciliteazã
igiena si alungã bolile, la energia electricã care
alungã de lângã noi demonii atemporali ai întunericului
si ne permite sã iesim din alternanta nocturn
– diurn, la cãldura care ne fereste de amorteala
anotimpului rece sau la tehnologia industrializãrii divertismentului,
mergând de la literatura de duzinã pânã la
televiziune si Internet, care ne oferã un nou optimism în
abordarea fiecãrei zile. Tehnologii care au eliberat omul, gândit
la nivel individual, de sub tirania simplã si directã
a nevoii de a vâna sau de a fi vânat. Nu mai este acum cazul
ca fiecare dintre noi sã se preocupe mai întâi de
supravietuirea sa si apoi de modul în care va face
specia sã supravietuiascã atunci când individul
vã sfârsi dupã cum o cere legea naturii.
Preocuparea fundamentalã a omului modernitãtii,
om eliberat de povara supravietuirii, este cãutarea fericirii.
O valoare totusi abstractã, desi puternic personalizatã
de fiecare dintre indivizii care se lanseazã în cursa nebuneascã
ce vizeazã atingerea unei stãri care sã nu recunoascã
nici o altã stare mai înaltã. Si societatea,
ansamblul tuturor indivizilor care relationeazã între
ei, ajutatã de câteva mii de ani de istorie a reusit
sã lege visul, de multe ori himeric, al fericirii de ideea mult
mai profanã, mai pãmânteanã, a succesului.
Succesul sunã de multe ori asemenea împlinirii, iar împlinirea
e o cale destul de sigurã spre fericire. Dar modernitatea e din
ce în ce mai putin interesatã de individ în
sine, de sufletul sãu nemuritor si de procesele sale interioare.
Modernitatea a încheiat tocmai un secol denumit, pe bunã
dreptate, al vitezei si a intrat, triumfãtoare, într-un
secol de care eu l-as numi al succesului. Nu conteazã atât
de mult gândurile tale, conteazã foarte mult ca munca ta,
fie ea fizicã sau intelectualã, sã ofere rezultate
satisfãcãtoare, pe care societatea sã poatã
sã le foloseascã pentru a merge mai departe, mai repede,
mai bine. Nu conteazã sentimentele tale atât timp cât
oferi ceva ce se poate transforma în monedã convertibilã.
Nu se intereseazã aproape nimeni de împlinirea ta dacã
aparent obtii succesul. Succes care se traduce în bani,
în pozitie socialã, în bunuri materiale, în
aprecierea celor din jurul tãu sau în putere. Succes care
însã este, dupã cum se poate vedea destul de usor
din enumerarea de mai sus, legat de lucruri exterioare individului,
care nu sunt cu nimic legate de sufletul sãu.
Si nevoia de succes, atent inoculatã, cere o competitie
tot mai durã între indivizi. O competitie care se
bazeazã pe specializare. Fiecare dintre noi stie tot mai
multe lucruri despre domenii tot mai restrânse. Vom ajunge sã
stim totul despre nimic, cum spunea un filosof englez. Economicul,
relatiile de productie, banii cer acest lucru. Dar pierdem
astfel imaginea generalã, de ansamblu, pe care orice om ar trebui
sã o aibã despre lumea în care trãieste.
Si specializarea nu e totul. E nevoie si de o culturã
generalã cât mai largã, care ã te mentinã
în cercul unei noi aristocratii, care se profileazã
din rândul celor care au succes si vor sã se înconjoare
de alti oameni plini de succes. Fiecare dintre noi e fortat
sã acumuleze tot mai mult de la vârste tot mai fragede.
Chiar si în ciclul primar sunt copii care nu pot suporta
gândul cã au luat calificative nesatisfãcãtoare.
Pãrintii nu acceptã ca odraslele lor sã nu
strãluceascã, dacã nu la toate, mãcar la
majoritatea materiilor care se predau. Asupra fiecãrui individ
planeazã, parcã chiar mai puternicã decât
vechea cerintã a supravietuirii, cerinta câstigãrii
competitiei, cerinta dobândirii succesului. Societatea
noastrã nu pare sã aloce spatii foarte largi si
posibilitãti ample pentru cei care au pierdut, pentru cei
care nu au fost suficient de buni. Succesul este totul. Sã câstigi
este acum singura optiune.
Homer ne povesteste, în monumentala sa lucrare “Iliada”,
care contine nu mai putin de 49 000 de versuri, rãzboiul
dintre ahei si troieni, rãzboi iscat de infatuarea tânãrului
Paris si purtat pentru frumusetea a trei zeite, Hera,
Atena si Afrodita si pentru mâna pãmântencei
Elena. Lumea era alta decât cea de astãzi. Dar competitia
este un dat al naturii umane pe care secolele nu au fãcut decât
sã îl amplifice. De partea aheilor sau grecilor sunt eroi
cunoscuti si puternici. Agammemnon, „regele regilor”,
are alãturi pe bãtrânul Nestor, pe înteleptul
Ulise, pe aproape invincibilul Ahile, pe prietenul sãu devotat
Patrocle sau pe neobisnuit de puternicul Ajax, în timp ce
cetatea Troia se baza pe neînfricatul sãu rege Priam si
pe bratul eroului Hector. Într-o bãtãlie de
proportii legendare Hector, ajutat de zei, împinge pe ahei
pânã la corãbiile din care debarcaserã. Ahile
nu vrea sã intre în luptã ca sã-si ajute
semenii, dar permite lui Patrocle sã îi ia armura si
armele ca sã încurajeze pe ahei. Purtat de betie
bãtãliei Patrocle, învesmântat în
armura si ducând armele lui Ahile, ajunge pânã
la zidurile trainice ale Troiei, unde este ucis de cãtre Hector.
Ahile, dornic de rãzbunare, cu armele noi fãurite de însusi
Hefaistos, luptã cu Hector si îl ucide, luând
drept trofeu armele si armura acestuia, care devin obiect al dorintei
tuturor luptãtorilor ahei. Cel mai aprig le revendicã
Ajax, care spune cã aportul sãu la luptã este mai
mare decât al lui Ahile. Zeii aruncã însã
nebunia asupra mult prea trufasului Ajax, si îi oferã
astfel lui Ahile trofeele lui Hector. Un mit în care Homer vorbeste
despre competitie, despre succes si despre împlinire.
Ahile este protejatul zeilor care i-au permis mamei sale sã îl
îmbãieze în Styx si sã îl facã
astfel invulnerabil. Ahile este marele erou al rãzboiului din
fata zidurilor de netrecut ale Troiei. El este cel care îl
învinge pe Hector. Un erou care se bucurã de aprecierea
semenilor sãi, de recompensele oferite de Agammemnon si
de favorurile zeilor din înaltul Olimp. Un om de succes. Ajax
este adesea un personaj trecut cu vederea, un ratat, în limbaj
modern, care este perceput ca fiind cel care a încercat sã
obtinã ceva ce nu i se cuvenea. Ajax este descris ca fiind
cel care putea sã sfãrâme cu mâinile sale
stâncile. Si totusi el nu se poate compara cu aproape
invincibilul Ahile. Ajax este cel care pierde cursa, cel care rateazã
câstigul, cel cãruia succesul nu îi este accesibil,
cel pe care zei îl pedepsesc cu nebunia pentru îndrãznealã.
Dar poate cã, dintre cei doi eroi care doresc trofeele lui Hector,
Ajax este cel împlinit. Cãci el îsi urmeazã
soarta, destinul pe care si-l asumã, chiar stiind cã
îl poate duce spre pieire. El stie cã împlinirea
lui este în a încerca si nu neapãrat în
a reusi. Poate cã exemplul lui este mai înãltãtor
decât al lui Ahile pentru noi, cei de astãzi, care ne ferim
sã concurãm atunci când stim cã sunt
sanse mari sã pierdem. Meritul nu este niciodatã
al celui care intrã în luptã stiind dinainte
cã toate avantajele sunt de partea sa si cã nu are
cum sã piardã. Meritul este al celui care stie cã
poate sã piardã si stie sã accepte înfrângerea
ca unul dintre rezultatele posibile ale oricãrei întreceri.
Pentru noi, cei de astãzi, obsedati de succes si de
nevoia de a fi mereu pe primul loc, este demn de a fi luat în
considerare exemplul lui Ajax, cel care stie sã accepte
înfrângerea si nu se sfiieste sã încerce
ceea ce nu poate sã reuseascã. Existã, fãrã
îndoialã, o valoare ascunsã adânc în
experienta aparent negativã a unei înfrângeri.
Depinde de fiecare dintre noi sã avem tãrie sufleteascã
necesarã ca sã o descoperim.
Lumea si societatea noastrã ne învatã
cã nu trebuie niciodatã sã pierdem, cã trebuie
mereu sã iesim învingãtori. Dar poate cã
lungul si complicatul drum care duce spre împlinirea fiecãruia
trebuie sã treacã, cel putin o datã, printr-o
înfrângere ca cea a lui Ajax.
Andrei DUMITRESCU