lucrare de Hristina Nicolaeva
|
Fiecare generatie trãieste
în raza unui paradox în privinta felului în care este
perceput timpul trãit si cel asteptat: "epoca viitoare"
a început deja, sustin unii; o epocã viitoare nu este,
încã, posibilã, clameazã altii. Astãzi,
desigur, nu suntem ocoliti de efectele - uneori, culturale - ale acestui
paradox. Sunt printre noi destui bãnuitori în privinta
onestitãtii celor care sustin cã ne aflãm, deja,
în "postmodernitate" (ba, mai mult, se suspecteazã
pe ei însisi de slãbirea prizei la realitate); totusi,
gândind prezentul, bãnuitorii au în vedere fel de
fel de crize, schimbãri, reasezãri, reechilibrãri
etc., adicã "fenomene sociale" care, paradoxal, închid
peste mãsurã registrul existential omenesc, transportându-l,
totodatã, cãtre alte temeiuri decât cele ale modului
modern de a trãi; nu suntem în postmodernitate, par a spune
ei, desi suntem dincolo de modern. Nu are sansã, în fata
celor care vãd cã totul e în crizã, o pãrere
opusã; acestia nu acordã nici cea mai vagã atentie
unui discurs care nu are în vedere criza etc., atunci când
este vorba despre timpul nostru. Nu se aflã, desigur, nimic nefiresc
într-o astfel de atitudine; nefirescul apare însã
atunci când se sustine unicitatea epocii în aceastã
privintã, ca si cum timpurile anterioare nu au trãit astfel
de evenimente, sau ca si cum ar exista foarte putine astfel de clipe
în istorie, clipe care sã egaleze cuantumul de suferintã
umanã provocat de "cãderea" actualã.
Dar, de fapt, în orice clipã a istoriei a existat sentimentul
unicitãtii întru suferintã al omului si în
fiecare epocã a avut putere senzatia sacrificiului. De ce? Poate
din cauza neîmplinirii omului; poate din cauza vederii noastre
slabe; sau poate din cauze cosmice nestiute, învãluite
în tainã! Evenimentele veritabile, cele care asazã
umanitatea într-un destin nou, nu sunt peste tot în istorie.
Dacã ele s-ar rãspândi peste tot, atunci omenirea
nu s-ar afla atât de dezbinatã: evenimentul i-ar reface,
dintr-o datã, unitatea, care, fãrã îndoialã,
nu ar dispãrea imediat.
Asadar, postmodernitate ca timp istoric bine asezat, pe de o parte,
crizã umanã endemicã, pe de alta; acest paradox
pare a structura locul cultural contemporan. Ca si cum postmodernitatea
ar fi imunã fatã de crizã, iar criza si-ar pierde
puterea, odatã ce noi ne-am aseza în postmodernitate. Sã
fie compatibile, totusi, criza si postmodernitatea? Dacã ar fi
sã ne luãm dupã ceea ce s-a petrecut în istorie
înaintea noastrã, atunci s-ar cuveni sã gândim
cã nici un timp istoric nu este împlinit; de aceea el apare,
din depãrtare, ca o fierbere a spiritului, ca o agitatie a existentei
omenesti care prinde, totusi, anumite forme, concentrate în întâmplãri
destinale, adicã în evenimente; întâmplãrile
destinale, desi ipostaziazã timpul de fatã, îl deschid
pe acesta cãtre un nou timp. Dacã acceptãm aceasta,
atunci este limpede cã nu criza este rãspunzãtoare
pentru schimbarea unui timp istoric, ci evenimentul. Tocmai evenimentul
repune deodatã fiinta omeneascã într-un nou curs
istoric, adicã într-un nou destin. Criza este peste tot
în istorie. Ea este necesarã, întâi, pentru
cã arhitectonica universului nu este niciodatã desãvârsitã,
iar cãutarea desãvârsirii naste crizã, suferintã,
apoi, pentru cã istoria însãsi trãieste din
conflict. Dar si evenimentul este necesar, întrucât prin
el criza, conflictul, suferinta capãtã sens: capãtã
directie si loc în Istorie. Însãsi viata omului se
justificã prin acceptarea mediului creat de eveniment. Umanitatea,
printr-o bunã parte a sa, trãieste, de douã mii
de ani, în raza evenimentului Întrupãrii si Învierii;
cu toate cã spatiul acestei locuiri s-a degradat constant.
Unde este evenimentul care ne-ar putea constrânge sã vedem
timpul nostru ca timp nou? Nu cumva am pierdut si ritmul vietuirii în
mediul altor evenimente, care, odatã, au schimbat istoria? Mai
trãim, cu adevãrat, în ritmul Întrupãrii
si Învierii? Multi, poate, gândesc faptele istorice - cum
ar fi revolutiile, rãzboaiele etc. - ca fiind evenimente (întâmplãri
destinale). Dar cu ce au schimbat ele Istoria? Au schimbat, poate, istoria,
curgerea aceasta nelãmuritã a omului cãtre moarte.
Totusi, Istoria curge cãtre viatã; chiar cãtre
o nouã viatã. Ce putem crede despre noi însine si
despre timpul nostru istoric, dacã tinem seama de confuzia unora
în privinta sensului unor fapte: de exemplu, punerea în
fata unui Eveniment, cum este Holocaustul, a unui eveniment cum este
rãzboiul? Holocaustul este Istorie; rãzboiul este istorie.
A-l dizolva pe cel dintâi în cel de-al doilea este o blasfemie;
sau, dacã este mai comod de acceptat pentru cei care nu valorizeazã
diferenta dintre cele douã ordini de viatã omeneascã,
este vorba aici despre o confuzie care aseazã însãsi
existenta lor - cea individualã - în confuzie. Holocaustul
este prins de destinul unui popor; si, prin aceasta, de conditia umanã
însãsi. Dar nu este nevoie a-l generaliza, cãci
el este universal prin sine. De fapt, a-l generaliza înseamnã
a-i schimba ordinea în care el este semnificativ, înseamnã
a-i pierde rostul. El s-a produs datoritã unei descumpãniri
a istoriei, dar, odatã produs, nu mai poate fi confundat cu nimic
altceva, cãci tine de Istorie, iar aici evenimentul este unic.
Desigur, sunt multe momentele de descumpãnire a istoriei si de
încercare de distrugere a unor oameni care au în comun o
anumitã însusire, de regulã, una biologicã;
dar holocaustul implicã o concentrare a constiintei celui devenit
victimã si o proiectare a faptului ca atare în universal;
victima se întreabã dacã, om fiind, poate fi distrusã
de un alt om; nu este aici nici un fel de mecanicã politicã,
atotprezentã în cazul unui rãzboi, al unei revolutii
etc., în virtutea cãreia se confectioneazã justificãri
si motivatii ale actelor diverse, ci un fapt omenesc - suferinta - de
o concretete coplesitoare. Constiinta celui rupt de umanitate printr-un
act ne-natural simte cã descumpãnirea istoriei nu este
un fapt care tine de cineva anume, ci de omul însusi. Un astfel
de eveniment nu poate fi generalizat tocmai pentru cã el este
universal prin individualitatea lui. O comunitate trãieste un
eveniment - un eveniment prins, pentru totdeauna, de existenta sa -
deodatã într-un mod individual (e vorba despre trãirea
unui singur "corp") si universal uman (e vorba de constiinta
clarã a faptului cã omul se întoarce asupra omului).
Tocmai de aceea, constiinta veritabilã a holocaustului este aceea
smeritã si atotcuprinzãtoare, care stie cã suferinta
unei comunitãti, constituitã într-un "corp"
tocmai datoritã constiintei acute asupra situatiei sale în
lume, este suferinta umanitãtii însesi.
Toate evenimentele semnificã nu doar în ordinea Istoriei,
acolo unde se joacã destinul Omului, ci si în cea a istoriei,
unde omul participã prin particularitãtile sale, prin
determinãrile sale dobândite destinal dar si conjunctural.
De aceea, privite prin istorie, evenimentele ne apar de-naturate. Întruparea
si Învierea, de exemplu, nu mai sunt, aici, decât fapte
miraculoase asemenea actelor paranormale.
Dacã sensibilitatea noastrã fatã de eveniment nu
mai este în stare sã sesizeze "natura" acestuia,
dacã evenimentul apare doar de-naturat, atunci putem spune cã
suntem pierduti în istorie si cã Istoria ne lipseste, iar
evenimentul trebuie salvat. Si poate cã numai prin salvarea evenimentului
mai putem nãdãjdui sã trecem cu adevãrat
dincolo de modernitate, în postmodernitate. Pentru aceasta ne
trebuie lucrul cel mai greu de obtinut: revenirea la noi însine
si, pe acest temei, refacerea omului universal. Salvarea evenimentului
înseamnã redobândirea sensibilitãtii fatã
de eveniment si recâstigarea Istoriei. Nu definitiv, desigur,
ci doar pentru o clipã, atât cât sã ne împrospãtãm
viata, pentru ca aceasta sã curgã, din nou, nu cãtre
opusul sãu, ci cãtre sine; pentru ca viata sã rãmânã,
cum gândea Nietzsche, acelasi-ul care revine la sine.
În absenta Evenimentului si a Istoriei destinale, istoria creeazã
propriile sale evenimente: descumpãnirile umanitãtii din
care rezultã nuantele "negre" de pe chipul sãu.
Nesocotirea Evenimentului înseamnã rãtãcire
de sine a omenescului. Din pãcate, sacrificiul Omului prin întâmplarea
destinalã nu constrânge istoria sã iasã de
sub determinarea timpului mortii. Si de aceea descumpãnirea umanitãtii
provoacã, uneori, o cutremurare a Istoriei însesi. Constiinta
lucidã a acestor evenimente face ca moartea sã fie transmutatã
în viatã; iar ele, evenimentele, sã treacã
în Istorie. Reevaluarea lor prin constiinta cru dã a celui
care îsi asumã umanitatea - desi este doar unul dintre
purtãtorii ei - si, totodatã, responsabilitatea pentru
orice este omenesc, face ca istoria însãsi sã se
limpezeascã, iar oamenii sã capete sansa de a ajunge la
o vedere mai bunã asupra propriilor fapte si asupra vietii lor
viitoare.