lucrare de Milen Bonev
|
Când scriu, folosesc
un editor de text aflat în memoria unui calculator cu mai multe
componente electronice care ruleazã o serie de programe. Am în
fatã o unealtã si mã folosesc de ea pentru a-mi
usura sarcina pe care vreau sã o realizez. În acest moment,
vreau sã scriu un material care sã ajungã în
revista în care dumneavoastrã îl cititi acum. Si
îmi este mult mai usor sã folosesc calculatorul cu editorul
sãu de text decât sã folosesc clasica foaie de hârtie
însotitã de la fel de clasicul stilou. Pot realiza modificãrile
mai rapid, pot sã prezint textul sub o formã pe care scrisul
meu partial ilizibil nu mi-ar permite-o si asa mai departe. Folosesc
o unealtã. Dacã stau sã mã gândesc,
înainte de era informaticã, unealta pe care as fi folosit-o
pentru a scrie acest material ar fi fost stiloul. Care este, în
fond, tot o unealtã. Iar înainte de aparitia stiloului
as fi folosit o panã înmuiatã într-o cãlimarã.
Primitivã, dar din nou o unealtã. Chiar si cele mai banale
si mai comune activitãti pe care le desfãsurãm
în fiecare zi sunt facilitate de existenta unei unelte specifice.
Spãlatul pe dinti îsi are unealta sa: periuta de dinti.
Masa de prânz e facilitatã de o varietate de unelte: de
la furculitã, la tigaie sau cuptor. Fiecare meserie dispune de
un set de unelte care permit ca ea sã fie practicatã.
Nu avem scãpare. Peste tot, în jurul nostru, în lumea
omului, se gãsesc mii, poate milioane, de unelte diferite, pe
care le folosim, pe care le creãm, pe care le recunoastem sau
pe care nu stim cum sã le utilizãm, care determinã,
în mare mãsurã, modul în care noi, oamenii,
abordãm natura si chiar viata.
Nimeni nu poate sã ia, pur si simplu, nisip de pe plajã
si, bazându-se pe continutul sãu de silicon, sã
construiascã un microprocesor pe bazã de siliciu. Crearea
de unelte este, prin definitie, un proces iterativ si evolutiv istoric.
Primele unelte au fost vârfurile de sulite din piatrã.
Ele erau foarte nediferentiate ca utilizare. Ucideau animale pentru
hrana, le rãpeau blana pentru vesminte, erau folosite pentru
a tãia si pentru a face alte vârfuri de sulite. De-a lungul
timpului s-a produs o diferentiere si multiplicare a numãrului
de unelte, determinatã de nevoia de specializare, alãturi
de evolutie calitativã a acestora. Am creat unelte primitive
care au dus apoi la crearea de unelte mai evoluate care, la rândul
lor, au putut produce unelte noi, mai bune. Acest proces continuã
si astãzi si va continua atât timp cât va exista
omul.
Noi suntem capabili sã distingem aceste unelte unele de altele
si sã le folosim pentru a ne atinge scopurile specifice. Stim
ce unelte sã folosim pentru o anumitã întreprindere.
Stiloul pentru scris, cuptorul pentru pregãtirea bucatelor, calculatorul
pentru rezolvarea unor probleme complexe. Stim când o unealtã
este depãsitã. Calculatorul cu al sãu editor de
text va înlocui treptat stiloul învechit. Omul are puterea
de a concepe unelte, de a le crea, de a le recunoaste si de a le întrebuinta.
Nu numai cã detine aceastã abilitate intrinsecã,
ci este înclinat si foarte dornic sã dezvolte pe cât
posibil, poate chiar pânã la consecinte ultime, aceastã
abilitatea de a crea si folosi unelte specializate. Se poate vorbi astãzi,
fãrã a exagera foarte mult, despre o tiranie a uneltelor.
Filosoful francez Henri Bergson sustinea cã omul se poate defini
prin aceastã abilitate de a construi si de a folosi unelte. Ba,
mai mult, acest filosof a sugerat cã diferenta specificã,
atributul definitoriu care separã pe om de genul proxim al animalelor,
este folosirea constantã a uneltelor. El a propus ca omul sã
nu mai fie definit ca Homo Sapiens, pentru cã nu ratiunea este
trãsãtura sa principalã, ci ca Homo Faber, om care
creeazã, dar nu în câmpul spiritului, ci în
câmpul material, în domeniul uneltei si mestesugului. Bergson
voia spulberarea mitului rational pentru a-l înlocui cu mitul
mestesugarului care poate sã cuprindã în puterea
sa întreaga lume. Mai târziu, John Huizinga a reluat aceastã
idee, arãtând înclinatia naturalã a omului
spre dominarea universului material care îl înconjoarã,
înclinatie care se reflectã sub forma producerii si uzitãrii
de unelte. Iar scriitorul elvetian Max Frisch a creat un foarte interesant
roman intitulat "Homo Faber", un roman care cautã sã
prezinte un portret cât mai veridic al celui care îsi aseazã
viata si destinul sub semnul "mestesugului" pe care îl
practicã. Eroul lui Frisch este un inginer - devine arhetip al
omului modern -înconjurat de mãrete realizãri de
naturã tehnologicã, care treptat este orbit de acestea
si pierde din vedere realitatea durã si transcendentã
a vietii umane.
Mitul omului mestesugar, lucrãtor, creator si folositor-de-unelte,
toti acesti termeni fiind traduceri acceptate ale termenului "faber",
ascunde, ca orice alt mit propriu omului, un sâmbure tare de adevãr.
Omul este singurul care reuseste sã domine natura din jurul sãu
prin intermediul uneltelor pe care le imagineazã, initial, pentru
ca, apoi, sã le transfere în realitate. Civilizatia noastrã,
asa cum o cunoastem noi astãzi, nu s-ar fi putut crea fãrã
abilitatea mestesugãreascã, lucrativã a individului
uman. Si, fãrã conditiile materiale necesare, asigurate
prin folosul unor unelte, probabil cã multe dintre creatiile
spirituale ale omenirii ca întreg ar fi rãmas doar potentialitate.
Nu existã, însã, aici o legãturã cauzalã
absolutã. Antichitatea a beneficiat de putine unelte si a creat
opere de o mare valoare spiritualã.
Pericolul care ne paste este orbirea în fata propriei noastre
abilitãti de a stãpânii lumea prin intermediul obiectelor
- unelte. Sã nu ne credem zei. Si sã nu ne închipuim
cã materialul reprezintã tot ceea ce existenta noastrã
ne poate oferi si singurul mediu în care putem sã ne afirmãm
si sã ne dezvoltãm. Nu degetul mare opozabil, conditie
necesarã pentru folosirea oricãrui tip de unealtã
a omului, este cel care ne diferentiazã, în mod fundamental,
de animale. Spiritul este cel putin la fel de important. Si acest spirit,
care a înflorit adesea în conditii materiale minimale, este
cel pe care avem tendinta sã îl neglijãm în
prezentul nostru de Homo Faber. Încrezându-ne prea mult
în mestesugurile pe care le stãpânim, trãind
prea mult prin si de dragul realizãrilor noastre strict materiale
riscãm sã ucidem spiritul uman. Sã ne transformãm
pe noi însine în simple unelte care trebuie sã îndeplineascã
sarcini precise. Sã se nascã, sã acumuleze cunostinte,
sã producã, sã consume, sã se reproducã,
sã moarã. Suntem în pericol sã transformãm
sintagma Homo Faber dintr-o simplã descriere a unei abilitãti
consideratã, pe nedrept, definitorie într-o descriere totalã
a ceea ce omul este. Nu om care creeazã în toate domeniile,
material si spiritual, care se bucurã, râde si plânge
si simte, ci doar un simplu si automatizat mânuitor-de-unelte.
Scriu folosind editorul de text si calculatorul. Dar trebuie sã
îmi amintesc cã ele sunt doar unelte, mijloace de care
mã folosesc pentru a atinge un scop independent de ele. În
acest caz, pentru a scrie aceastã rubricã. Mestesugarul
nu trebuie sã lucreze de dragul uneltelor pe care le foloseste,
ci pentru cã doreste sã ajungã la un produs final
de care el sau un alt om are nevoie într-un anumit moment al vietii
sale. Scopul este produsul, nu unealta. Unealta este dor un mijloc.
De aceea, trebuie sã devenim constienti de semnificatia mestesugului
si uneltei. Ele sunt abilitãti si nu definiri ale noastre, ale
omului. Suntem Homo Faber pentru a putea sã supravietuim si pentru
a putea apoi sã ne împlinim ca Homo Creator, om creator.
Andrei DUMITRESCU