Poetul trãieste în spatiul fictional
mai mult decât orice alt creator de obiecte artistice. Fie cuvintele
numitoare de concretete, de lume realã dincolo de
ele este refuzul acesteia din urmã din neîmpãcarea
cu ea, este înrobirea voluntarã fantasmelor proprii hrãnite
cu substanta diafanã a lãuntricului. Refugiat din
infernul din ceilalti, poetul îl (îi)
regãseste/descoperã în sine, în lumea
sa interioarã care s-a constituit independent de vointa
sa. O lume care poate pãrea haosul, poate pãrea genunea
în care privesti si de unde nu te priveste nimeni.
O lume pe care el o organizeazã si o umple cu priviri, cu
inventii tactile, cu sunete (re)cunoscute, cu legi care sunt numai
ale sale, indiferente la orice istoricitate.
O asemenea fiintã aparent stranie este Dorin Boroianu,
autor al volumului «Orasul D. B.» (Editura Premier,
2003), de la care am mai cunoscut «Poetrino» si «
Poetrino II», cãrti care nu l-au dezvãluit
într-o continuã campanie care sã-i sublinieze alteritatea
si in-comoditatea. Nu altfel este aceastã a treia propunere
editorialã: acel poetrino se consolideazã, se aseazã
mai cu temei în habitaclul vehiculului cu care rãtãceste
în universul personal despre care aflãm cã miroase
a Nietzsche, vestitorul mortii zeului. Dar, asa cum
ne anuntã încã de la început Dorin Boroianu,
«Într-o carte se întâmplã multe. [
]
// Într-o carte, Eueu sau Tu si noi / Ne mãrturisim
felia de cer si pãdurile de pãcate. / Trãim
Renasterea ritualului, / dublãm antichitãtile
ascunse, / în urechile viitorului suflãm: Ia aminte!»
(Autoprefatare). Se întâmplã ca autorul sã
ia în stãpânire cuvintele si sã le punã
sã lucreze pentru el, cel care, «în deplinãtatea
metaforelor mentale», porunceste: «Vasali-cuvinte,
faceti-vã datoria!» Docile, ele rãspund poftei
ce-o pofteste poetul si se adunã în alcãtuiri
pseudo-epice despre întâlniri-întâmplãri
semnificative. Precum în O zi cât cerul
: «Cum
treceam pe calea feratã / sãrind pe sine, / cu râul
de-a dreapta / si pãdurile în stânga, / trenul
de sus, / s-a oprit
în fata mea. / A coborât
Dumnezeu / am dat piept în sept : / Sãru mâna,
Doamne! / Bunã, fiule! / Te astept
de mult, Tatã / Fiule, cerul este plin, plin, plin
/ de cãrãri si de spini, si tu / Mã chemi
mereu ! / Doresc sã petrecem mai mult, / Strãlucirea
Ta
/ Si a plecat! / A rãmas în urma lui
un abur, / o barbã respirândã, / un drog nemaisimtit
de bun
/ * / dã-te bã, la o parte, vrei sã
intru / la puscãrie din cauza ta ?». Sau în
A: « A fost odatã un tatã / surd si frumos,
/ aveam câtiva ani / si îl înjuram, / el
asurzise
citea pe nori / ascunsele sale jaruri
/ îl
mai înjuram odatã / l-as fi vrut prieten / rupea coada
de mãturã pe mine / (iepurii de la Orãstie
sãreau din tavã / direct în foamea copilului ) //
mama crestea o fatã, sora mea, / eu aveam arcuri cu sãgeti,
/ trãgeam spre nori-tata venea obosit, / umflat, bãut,
nu stiam cucinecumdece /
acum
rar, la cimitir, mai trec
! // coada de mãturã - tare atunci, / acum amintire irealã
/ Tatã, prietene, ce mai faci ? Dormi, fluture ?» În
locurile acelea sunt fapte ce tin de acea deplinãtate
a metaforelor: «Soimul va alãpta cu zborul sãu
/ geometria privirilor mele»; «Plouã cu soimi
de gheatã / cãprioarele / prin nãri / pasc
lumina-mi / facã-se munte dorul meu»; «beau luminã
/ la piciorul podului»; «înoatã iar apele în
pesti»; «la -30 / sãrutul nostru / mãnãstire
casantã».
Pentru ce toate acestea? Pentru strigãtul care se reia: «VREAU
SÃ-L VÃD PE DUMNEZEU! [
] VII, DOAMNE, odatã?».
Cine e cel care strigã? «Înger first hand»
care «plec la târg / sã negociez cu Domnul».
Acelasi orgoliu al creatorului de lumi, simtindu-se concurat.
Cel putin asa ne conving cele mai multe poeme din Orasul
D. B. Chiar si acelea care mai pãstreazã modul eliptic
de expresie caracteristic volumelor anterioare, ori inventia verbalã
(Dorinsol de poetrin, m-am cintezoit, risipitor de albãstrin
ultimul cuvânt îmi aminteste de beckettianul
bleu doeuf ) si includerea unor semne si cuvinte grafiate
în alfabetul grecesc. Consolidarea locului sãu în
poezie vine, îmi pare, din altã dimensiune detectabilã
în poeme din aceastã carte, un alt mod de discurs, de rãzvrãtire,
în care cuvintele-vasali se elibereazã si devin parteneri
si prieteni (v. Soartã fixã, de mãslin; O
lume inutilã; Orasul Dorin Boroianu II), care mai trãdeazã
uneori, în formulãri nefericite, stângace, precum
trag norul de coadã, iau umbra de coarne si ultima parte
din Fuga de timp. Ceea ce nu greveazã prea mult asupra incontestabilei
consecvente a poetului în locuirea stabilã a teritoriului
Poeziei, o delimitare (în ne- limitare) asumatã a relativului
care aspirã spre absolut. Aici este cheia creatiei lui
Dorin Boroianu, aceastã aspiratie este fundalul pe care
scrie, ne-dependent de mode si modele, sclav si stãpân
doar siesi asa cum cred ca poate fi decodificat acel
Eueu sau euEu cu care se desemneazã pe sine, «locuitorul
unui oras / figurat pe nici o hartã».
Poetul a început matur poetic si continuã în
acelasi fel, cu voce distinctã si parcã, de
aceastã datã, mai clarã.
Florin DOCHIA