horspress
Despre bine si rãu
(Date: Wed, 28 May 2003 10:31:25 -0700 (PDT)
From:"Cristian Crãciun":
dragã Florin,
Cu sigurantã cã îti cedez pt. RN drepturile textului trimis la ro_filosofia. Nu stiu dacã el trebuie publicat fãrã nici o explicatie care sã-l "contextualizeze". Asta decizi tu. Ti-l trimit fãrã nici o virgulã schimbatã, asa mi se pare onest. Povestea lui este cã, desi eu scriu îndeobste cu foarte mari dificultãti si modificãri, acum am scris ca în "transã" aceasta pagina în câteva minute. Ceea ce se vede. Sigur cã voi dezvolta si clarifica ideile într-un text mai amplu. Deocamdatã atât. Ne vedem vineri. Maria îti trimite si ea ultimele poezii. P.S. Am citit acum o orã textul la AXIOMA si a avut succes…)

Desi citesc de ceva vreme dezbaterile de pe ro_filosofia, n-am intervenit în discutii, fiind întru totul începãtor într-ale acestui instrument cu care comunicãm acum (el tine de rãu? de bine?), desi de multe ori "m-au mâncat palmele". Însã tema seminarului despre bine si rãu m-a fãcut sã ies din expectativã. O fi bine ? O fi rãu ? Acesta-i jocul. Nu poti pune întrebarea decât în doi pasi. Greu nu este sã explici existenta binelui sau a rãului, ci existenta lor simultanã. Mã feresc sã leg tema de cea mult discutatã în forumul nostru pâna acum (într-un mod care mi-a stârnit multe rezerve asupra unor interventii) a lui Dumnezeu. Pentru cã mi se pare cã mutãm problema, pasãm responsabilitatea (al treilea termen, fãrã de care cei doi nu pot fi analizati) asupra divinitãtii, îl acuzãm pe Dumnezeu, în spiritul unui existentialism de dugheanã cã suferã copiii nevinovati sau cã a pus sarpele în Rai, fãrã sã-i previnã pe cei doi locuitori cã erau pânditi de un al treilea s.a.m.d. Mi se pare mult mai incitant sã discutam despre bine si rãu în termeni strict pãmântesti. De fapt, de ce "sã discutãm" ? Aici este viclenia chestiunii. Binele si rãul sunt principalul (oare singurul?) subiect care, înainte de a fi discutat sau chiar gândit, trebuie înfãptuit. Toatã dificultatea stã în acest fel de "irationalitate" a lor, ele tin de un automatism bun al fiintei pe care îl ai sau nu-l ai, îl educi sau nu-l educi. Restul vine dupã. Acest fel de a pune problema poate ridica, desigur, o replicã justificatã : punând fapta înaintea reflectiei, de unde stiu cã ceea ce am fãcut este bine sau nu ? Logic, întâmpinarea este justificatã. Dar ce-are a face existenta cu logica ? Glumesc, dar vreau sã subliniez cã etica tine de actiune (si de re-actiune, "întoarce si obrazul celãlalt" dar nu vreau sã lungesc excesiv textul, asta ar merita un eseu separat) si nu de reflectie. Aceasta poate sã se desfãsoare a posteriori cât cuprinde. Existã, fireste, etici normative, minimale sau maximale (vezi Minima Moralia). Existã etica popularã, perfectã în absoluta ei reductie, a lui se cuvine/nu se cuvine. Nici o întrebare. Îmi vine a crede cã întrebarea despre bine si rãu vine "de la cel rãu", în enorma lui viclenie. Nici binele, nici rãul nu se justificã, ele existã si trebuiesc discernute. Toate perversiunile civilizatiei vin de la încercarea de a le justifica. Existî, desigur, legi, decalogul s.a.m.d., care fac lumea suportabilã. Dar nu vine apoi toatã cultura lumii pentru a justifica rãul ? Cit rãu, câtã suferintã exista în Homer, în tragedii, în Ghilgames sau în Shakespeare? Eminescu credea cu toatã seriozitatea cã rãul este motorul care pune în miscare lumea. Rãul este Timpul. Dar atunci binele se confundã cu Moartea. Si asta este cam greu de acceptat pentru spiritele noastre pãgânizate. Demonstratia noastrã a ajuns într-un punct paradoxal: viata este rãul, moartea este binele. Suntem budisti sau cioranieni ? Nicidecum. Bhagavad Gîta ne învatã cã actiunea trebuie întreprinsã. Pentru cã binele este in principio. Adicã dintru începuturi. Cãderea în timp nu este cãderea în rãu, ci cãderea în inter-regnul dintre bine si rãu. Mã amuzã explicatiile bogomoliste, dualiste, prin candida lor separare a puterilor. De-ar fi atât de simplu ! Inventãm un alt "Mauvais Demiurge" care dã nastere rãului si gata, se explicã totul. Dificultatea binelui si rãului tine de faptul cã ele au fost dãruite si nu impuse omului. Aminteam cel de-al treilea vârf al triunghiului: responsabilitatea. Pe numele sãu de botez libertate. De n-ar fi liber sã aleagã între bine si rãu, omul ar fi o fiintã fericitã. Asa, este doar una torturatã. De vointa de a le face pe amândouã. De aici acel straniu îndemn biblic de a nu sti stânga ce face dreapta. Binele constient devine rãu. Pentru cã are un scop. Rãul inconstient este un rãu exponential. Pentru cã înseamnã prostie. Rãul constient este chestie de justitie, de tribunal. Rãul inconstient este tema cea mai grea a eticii. Iar binele, pentru a fi pur, adicã Bine, nu trebuie sã fie constient de sine însusi. Trebuie sã fie coextensiv Fiintei. Altfel, devine fariseism. Speculatie. Paradoxurile vechilor întelepciuni, de la zen la hassidism, sã spunem, sunt chiar jocuri pe aceastã posibilitate infinitã a schimbãrii mãstilor : binele dezvãluit ca rãu, rãul travestit în bine. De aceea. jocurile gândirii pe aceastã temã rãmân ceea ce sunt: simple jocuri, oricât de strãlucitoare. Binele si Rãul tin de o propozitie consecutivã. Ele sunt totdeauna consecinte. Si de aici poate începe cu folos gândirea lor.

Christian

 

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1